Oliwa z oliwek źródłem zdrowego tłuszczu

Spośród olejów jadalnych występujących na całym świecie, oliwa z oliwek jest jednym z najzdrowszych i najstarszych z nich. Szeroko stosowana w kuchni śródziemnomorskiej zyskuje coraz większe grono zwolenników również w Polsce. Jest to produkt wysokiej jakości i zwykle służy do wykańczania potraw lub sałatek, a także do smażenia.

Jak powstaje oliwa z oliwek?

Oliwa z oliwek jest uzyskiwana z tłoczenia dojrzałych oliwek, które są przetwarzane wyłącznie przez procesy fizyczne: mycie, mielenie, tłoczenie na zimno i wirowanie. Żadne chemikalia nie są dodawane w celu przyspieszenia ekstrakcji, dzięki czemu oliwa jest wysokiej jakości, niesfermentowanym i pełnowartościowym produktem. Do uzyskania litra oliwy z oliwek potrzeba około sześciu kilogramów surowca.

Rodzaje oliwy z oliwek

Na jakość oliwy z oliwek wpływa szereg czynników, takich jak technologia produkcji, różnorodność oliwek, warunki klimatyczne na etapie produkcji, rodzaj gleby, praktyki uprawy, dojrzałość owoców, kwasowość i czas przetwarzania oliwek po zbiorach. Dlatego oliwę z oliwek można podzielić na trzy główne typy: oliwa extra virgin (sok z oliwek), oliwa virgin (z pierwszego tłoczenia) oraz oliwa z wytłoków oliwnych.

Co oznacza kwasowość oliwy z oliwek?

Kwasowość określa jakość oliwy. Zawartość kwasowości zależy od kilku czynników, takich jak na przykład szkodniki, które miały kontakt z drzewem oliwnym, klimat, obchodzenie się z oliwkami, proces produkcji i przechowywania oliwy. Wszelkie szkody poniesione przez oliwki podczas zbioru, transportu i przechowywania powodują zmiany i wzrost kwasowości. Oliwa z oliwek najwyższej jakości ma kwasowość mniejszą lub równą 0,8%.

Oliwa z oliwek i jej naturalne wartości

Oliwa z oliwek jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, głównie oleinowe (omega-9), które mają właściwości zmniejszające stężenie LDL we krwi (“złego” cholesterolu) i zwiększające HDL (“dobrego” cholesterolu). Oliwa z oliwek jest również bogata w polifenole, odpowiedzialne za jej charakterystyczny smak, które mają działanie przeciwutleniające, pomagają zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym, chronią przed niektórymi rodzajami raka i odgrywają ważną rolę w produkcji związków, które chronią przed powstaniem stanów zapalnych w ciele. Ponadto zawartość przeciwutleniaczy decyduje o stabilności oleju, to znaczy o jego konserwacji i odporności.

Korzyści zdrowotne oliwy z oliwek

  • Przyczynia się do kontroli cholesterolu i promuje zdrowie układu sercowo-naczyniowego;
  • Pomaga w absorpcji witamin rozpuszczalnych w tłuszczach z diety (witaminy A, D, E, K);
  • Źródło przeciwutleniaczy, może zapobiegać chorobom zwyrodnieniowym i rakowi;
  • Ma działanie przeciwzapalne;
  • Źródło jednonienasyconego i wielonienasyconego tłuszczu, korzystnego dla zdrowia;
  • Źródło witaminy E.
Tło zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com